HALAMAN UTAMA

Zoo Negara Kini (part 4)

Jadi, hari kedua di Zoo Negara bersama seorang member bernama Abu Hanifah Zamberi. Aku datang seperti biasa pukul 8 pagi sampai, then terus pergi ke tempat si Abu nie tunggu di Bahagian Pendidikan yang agak jauh dari pintu masuk. Hari itu aku diberi untuk buat volunteer di bahagian reptilia. So, pagi-pagi En Hafis supervisor kat situ kot, bawa la kat tempat tu dan pertama sekali menyapu kawasan pameran reptilia yang berada di bawah bumbung sahaja. Sampailah ke belakang, tempat bilik tikus dan dapur untuk menyediakan makanan reptilia. Dalam pukul 10pagi, rehat sekejap.



Kerja disambung dengan aku membantu untuk memberikan makanan kepada kura-kura yang ada di kawasan tu. Sebelum tu, kenelah sediakan makanan yang diperoleh daripada sayuran dan buahan yang dicincang kecil supaya senang nak makan. Aku pun bantulah mencincang pisang, lobak merah, salad, betik dan yang macam-macam lagi la aku tak ingat... hehe... Aku start bagi makan kat iguana dalam sangkar. Ada dua sangkar iguana nie. Ganas gak iguana nie.. susah nk bagi makan, sebab bro yang bagi makan kat situ kata iguana nie suka cari gaduh.. tak tau la kan... hehee...

So, lepas tu bagi makan kura-kura yang kedua terbesar di dunia. Lapar gak kura-kura nie rupa-rupanya.. hehee... Then, kura-kura kecil lak... pastu kura-kura yang diletakkan di pulau dekat tasik tu... katanya kura-kura tu biasa bawa gi show... Aku pun try la bagi makan kat kura-kura tu... Lepas tu, selesai la bagi makan kat kura-kura. Sebelum tu kat tempat reptilia tu, staf kat situ bagi makan kat buaya jenjulong (kalau tyak salah nama dia) dalam sangkar die... bagi makan ikan jer... tengok la jap camne diorang bagi buaya jenjulung makan.

Lepas tu, habis da bagi makan... aku terus la sambung wat keje bersihkan sangkar ular lak. Kene sembur sabun pencuci dulu baru lap sampai kering. Lama gak la bershkan sangkar-sangkar ular nie... sebab keje dia banyak kan... so lama gak... sampailah rehat tengah hari. Siaplah keje-keje kat tempat ular tu...

Lepas rehat, sambung keje sikit. Isikan air kat tempat minum tikus-tikus putih di rumah tikus tu.... Macam saiz gak tikus kat sini. Dari yang anak sampai yang dah besar-besar... Hamster pon ada gak rupanya.. tapi tak banyak la... untuk makanan ular la tikus-tikus nie... banyak gak sangkar-sangkar yang letak tikus-tikus nie...

Ada yang mati tu habis kene makan dengan member-member tikus... hehee.. ganas nie tikus-tikus nie.. kalau letak jari memang kene gigit aku rasa la... hehee... mau taknya... letak je bekas yang dah isi air, kerumun tikus-tikus tu minum air... penuh keliling bekas tu... pergh... hehee... first time la tengok tikus putih banyak-banyak...

Habis isi air dalam bekas tu, kira dah habis la keje aku kot petang tu.. hehee... apa lagi... naik la aku ke tempat amfibia, yang terletaknya katak-katak pelbagai spesies... masuk la kejap dengan seorang student UMS Mohd Afiq (kalau tak salah namanya) yang dah start praktikal 2 minggu lebih kat situ. Siap tengok ular sawa diberi makan tikus dan ayam. Ular sawa batik besar gak tu dalam sangkar.

Lepas tu, ada gak ular yang diberi makan tikus yang mana tak boleh diganggu sebab akan menyebabkan ular tersebut memuntahkan semula tikus tersebut dan tak akan makan lagi dan boleh sebabkan kematian... So, setakat tu je la kot hari kedua aku kat 'reptile house' heheee... dah pukul 4.00 petang, boleh balik dah...

INFO : Ular akan sentiasa membesar, dan setiap kali membesar ia akan bersalin kulit untuk membolehkan saiznya bertambah.

Sekian. Terima Kasih... Nantikan hari esok pula..

MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah.

Tiada ulasan:

Nuffnang