HALAMAN UTAMA

Sudah sah sebagai pemilih?

Salam semua. Selamat Tahun Baru 2011. Sempena tahun baru ini, marilah bersama-sama kita menjadi warga negara MALAYSIA yang lebih baik. Untuk diri saya, rasanya, satu langkah untuk menjadi seorang warga Malaysia sudah tercapai. Ingatan saya kepada diri saya dan juga para pembaca sekalian. Marilah kita menjadi warga negara yang patriotik untuk kedaulatan dan keamanan kehidupan kita di MALAYSIA. Siapa yang mahu negara mereka kucar-kacir? Sudah pasti semua orang mahu negara yang aman dan bebas. Walau apa sekalipun berlaku, kitalah yang bertanggungjawab mempertahankan kedaulatannya.

Ada beberapa perkara yang saya rasakan sedang berlaku dalam fikiran anak muda sekarang:-
1. Mahu duduk dalam negara yang aman tapi tak mahu mendaftar sebagai pengundi.
2. Mahu hidup bebas bergerak dan buat apa sahaja tetapi tidak mendaftar sebagai pengundi.
3. Mahu hak-hak kita dibela dan terjamin sebagi rakyat tetapi tidak mendaftar sebagai pengundi.
4. Mahu berjaya dalam pelajaran dan kerjaya tetapi tidak mendaftar sebagai pengundi.




Tetapi percayakah anda kita mungkin dan boleh :-
1. Hilang keamanan yang ada sekarang.
2. Hilang hak kebebasan untuk buat apa sahaja kerana keselamatan diancam oleh pihak luar.
3. Hilang hak-hak sebagai rakyat seperti mendapat keperluan asas, keperluan untuk hidup bebas.
4. Sukar untuk berjaya dalam pelajaran dan kerjaya kerana tidak dibantu atau tidak mampu atau dihalang.

Jadi, apa perlu kita lakukan untuk menjamin sekurang-kurangnya kita berhak dan berkuasa? Walaupun mungkin sukar dan kita anggap nilai satu itu tidak memberi makna yang besar, tetapi itulah sebenarnya yang boleh dan tidak mustahil akan terjadi jika diabaikan. Janganlah kita anak muda abaikan untuk mendaftar.


Saya sangat bimbang, mungkin kita tidak mampu ubah seorang diri, namun kita mampu menentukan keadaan yang mungkin memerlukan nilai satu itu untuk mengubahnya. Percayalah, jangan tolak atau bazirkan kuasa kita sebagai rakyat. Anak muda Malaysia 21 dan ke atas amat diperlukan dalam penentuan negara yang maju dan lebih stabil. Pada saya, kita tidak boleh menjadi seperti dulu yang mana, mungkin kita biarkan sahaja keadaan yang menentukan nasib kita. Minta jauhlah sikap seperti itu daripada diri kita.

Saudara pembaca sekalian, bayangkanlah tatkala kita diperlukan, kita masih tidak bersedia. Jadi bagaimana kita boleh membantu? Bersedia di sini, ialah mendapatkan hak sebagai pengundi. Jika kita tidak dapat hak mengundi, bagaimana kita mahu gunakan hak kita?

Analogi yang boleh saya gunakan seperti semua orang diberikan kunci untuk motosikal masing-masing. Setiap kunci diletakkan disebuah peti untuk setiap orang. Setiap orang perlu ambil kunci tersebut bila sampai masanya. Tetapi kita tidak membawa bersama kunci tersebut. Jadi, jika tiba-tiba keadaan kita memerlukan motosikal tersebut, kita tiada kuncinya. Bolehkah kita gunakan motosikal tersebut? Sudah tentu tidak. Orang lain yang sudah ambil kunci motosikal tersebut, boleh bergerak bebas memilih destinasinya sendiri. Tetapi kuta sudah tidak dapat membuat pilihan ke mana kita mahu pergi sebab tiada kuncinya.

Begitulah analogi yang saya cuba gunakan. Mungkin tidak berapa tepat analogi seperti itu, tetapi sedikit sebanyak saya gambarkan keadaaannya yang akan beralaku kelak. Jadi, jom daftar pemilih untuk pilihan raya.

Kuncinya di sini, BUKAN PARTI yang menjadi keutamaan tetapi KUASA KITA PERLU KITA DAPATKAN. Dapatkan KUASA dahulu, barulah fikirkan PARTI HALUAN kita. Itu yang penting pada fikiran saya.

Sebenarnya, saya ingin berkongsi bahawa pendaftaran saya sebagai pemilih pada tahun lalu yang sudah 6 bulan rasanya telah pun disahkan. Jadi jika anda sudah mendaftar, silalah semak disini dan akan tertera seperti di bawah :-


Oleh itu, untuk buat semakan, silalah ke laman sensawang ini :-




Sekian,

MINDA INSAN - Info Ditambah, Minda Bercambah.

2 ulasan:

mie berkata...

gue terasa...
nak kena gi daftar juga la..

Farid berkata...

@mie
Bagus2... cepat2 daftar... ajak kawan2 yg belum lg mendaftar... Selamat mendaftar... :)

Nuffnang